Friday, February 12, 2010

Happy Birthday ayah dan emak..!

Salam ziarah,


Hari ini hari ulang tahun ayah yang ke 59 tahun..(12 Febuari 2010). Esok pula hari ulang tahun emak yang ke 54 tahun..(13 Febuari 2010). Oh..masih muda lagi ayah dan emak saya..sebab masih ada angka 5 di depan !.Ini semua kebetulan dan mungkin disebabkan ini mereka berjumpa dan dijodohkan untuk hidup bersama. Mungkin tidak ramai manusia di dunia ini mempunyai hari lahir seperti  ini. Saya dan adik beradik berebut-rebut untuk telefon ayah hari ini dan esok pula giliran emak. Tapi sebelum itu kami menelefon sesama sendiri untuk tanya apa hadiah yang mereka beli untuk dihadiahkan kepada  ayah dan emak. Adalaaaahhh...rahsia..!, Entahlah, tak tau nak beli apa..ada idea tak?.Itu ayat wajib dengar.

Ayah seorang yang tegas dan sangat kelakar. Tegas campur kelakar bersamaan dengan penyayang..bolehkan?. Sejak ayah pencen ayah sangat suka memasak. Pukul 9 pagi ayah sudah mula  berdiri tegap di dapur  untuk menyediakan makanan tengahari. Emak pula sibuk adjust rasa supaya bertambah lazat. Tapi itu dulu...Sekarang ayah lah superhero di dapur  and willing to cook pretty healthy meals for his big family...Surprisingly the meals turned out okay and sangat sedap...sangat rindu nak makan sotong masak lemak daun limau purut ayah. Setiap hari ayah tidak lupa untuk menghadap channel AFC di mana ianya amat membantu memantapkan lagi seni masakan ayah. Emak balik kerja senang hati dan makan sama-sama dengan ayah. Jelas sekali adanya unsur tolak ansur disini kan? Tapi bila masa cuti, emaklah yang menjadi superwoman di dapur manakala ayah berubah menjadi raja lawak tv..

Emak pula seorang yang sangat teliti, agak cerewet dan juga sangat penyayang tentunya. Jika dicampurkan semua itu emak seorang yang sangat sempurna di mata kami sekeluarga. semua emak di dunia macam ni kan? She knows what's good, what's bad for her children. Emak teaches her children to be independent and follow their dreams. She also let us to show what's on our mind. Emak sangat supportive  dan juga sangat sporting. Tiada rahsia antara emak dan anak-anaknya. For me that's fabulous..!. Emak juga sangat suka memasak, shopping, window shopping dan tentu sekali melancong. Saya pun suka!. Saya juga sangat rindu nak makan Laksa Johor emak yang sangat sedap tiada tandingan. Mempunyai emak yang cukup kreatif sangat menguntungkan. Semua kerja sempurna dan memuaskan hati. Tolak saja segala macam hiasan dan bunga-bungaan, emak pantas menyiapkannya dengan kemas dan cantik.


Sejak kecil kami adik beradik sudah dibiasakan celebrate hari penting  dan istimewa bersama-sama. Setiap kali tiba hari lahir kami..emak dan ayah mesti memberikan hadiah dan juga kek untuk buat kami gembira. Tetapi tidak pernah buat birthday party panggil kawan-kawan sedarjah dan juga jiran setaman untuk tengok kami tiup lilin lepas tu tepuk tangan ramai-ramai. Memadai hanya kami sekeluarga. Itu cukup buat kami menghargai antara satu sama lain. Apabila kami dewasa, kami mula merancang untuk menggembirakan ayah dan emak di hari istimewa mereka. InsyaAllah, lusa adik beradik saya merancang untuk buat suprise dinner untuk ayah dan emak. Walaupun saya tidak dapat berada bersama mereka, tetapi percayalah doa dan ingatan saya yang berpanjangan tetap ada untuk ayah dan emak...sob..sob..sob.


 Ayah bersama hanna

 Emak bersama hanna

 
My big family

"SELAMAT HARI ULANG TAHUN AYAH DAN EMAK. 
SEMOGA DIBERIKAN KESIHATAN YANG BERTERUSAN, 
DIPANJANGKAN UMUR HENDAKNYA
JUGA DIMURAHKAN REZEKI SELUASNYA..
APA PUN TERJADI KAMI SANGAT MENYAYANGI DAN MENGINGATI KALIAN
SAMPAI BILA-BILA."


 Epi becdey atok ngan nenek. Cemoga anjang umo. Hanna cayang nenek ngan atok cangat..mmuuuahhhh..!



Sayangselalu;

1 comment:

  1. semoga semuanya sentiasa berbahagia.. hanee, jadikanlah mereka berdua contoh tauladan yg baik dlm mendidik anak2.. semoga kamu berdua pun akan menjadi bahagia seperti mereka dan dikurniakan anak2 yg soleh solehah.. amin..

    ReplyDelete